Tren kazasında 9 kişinin nasıl öldüğünü açıkladı: Sinyalizasyon...

Ankara tren kazası sanıklarından sanık Osman Yıldırım, çapraz sorguda “Sinyalizasyon var mıydı? Olsa kaza önlenir miydi” sorusuna, “Yoktu, olsa önlenirdi” diye yanıt verdi.

Tren kazasında 9 kişinin nasıl öldüğünü açıkladı: Sinyalizasyon...
13 Ocak 2020 Pazartesi 14:10

banner225

Ankara’da 13 Aralık 2018 tarihinde 9 kişinin öldüğü Yüksek Hızlı Tren (YHT) kazasına ilişkin 10 sanık hakkında açılan davanın ilk duruşması Ankara 30. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülmeye başlandı.  “Birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma” suçlamasıyla 15 yıla kadar hapis cezasıyla yargılanan üçü tutuklu 10 sanık duruşmada hazır bulundu. Duruşmaya ayrıca kazada yaşamını yitirenlerin aileleri ve avukatları da katıldı. Kimlik tespitinin ardından sanıkların ifadesine geçildi.

'ISITMA SİSTEMİ ÇALIŞMIYORDU'

İlk olarak trenlerin gidiş yönlerine göre farklı raylara girmesini sağlayan makası değiştirmeyi unuttuğu için kazaya sebep olduğu söylenen tutuklu tren teşkil memuru Osman Yıldırım konuştu. Yıldırım, "Bu kazanın oluşum nedeni olan birçok zincirin en son halkası olmaktan dolayı herkesten özür diliyorum” diyerek başladı. Kazanın meydana geldiği günü anlatan Yıldırım, M74 adlı makasın çalışmadığını ve kendisine hiç gösterilmediğini iddia etti. 

Yıldırım, “İşçilerin mesaisi yüksek olduğu için, mesai vermemek için çalıştırmıyorlardı. Ben tek çalışacağımı bilmiyordum. Saat 4-5 sıralarında Eryaman’dan telsizlerde makaslarda don uyarısı geliyordu. Ben harekat memurunun talimatıyla 12’nci yolun makasını yapmaya çalışıyordum. Buz tutmuş makaslar donmuştu. Normalde makaslarda ısıtma sistemi var ama çalışmıyordu" dedi. 

'ÖNLEM ALMAMIŞLARDI'

Makası yapmakta zorlandığını ifade eden Yıldırım, "Harekat memuru 13’üncü yoldan tren geleceğini söyledi. Onunla uğraştım ve yaptım. Bu sefer kaza yapan 11’inci yoldaki makası yapmaya gittim. Elim ayağım donmuştu. 4-5’ten beri üşüyordum. Makaslama yaptım, herhalde tam kilitleme yapmadı. 11’in makasını yaptım. Makas yanlış yapma hatası demiryolunda sık sık rastlanan bir olaydır. Bunun için önlem almamışlardır. Tren önümden geçti ama hangi hatta olduğunu görmem mümkün değildir. Sonra kaza meydana geldi ve şoka girdim. Hala şoktayım" ifadelerini kullandı.

'EĞİTİM ALMADIM'

Sanık Mükerrem Aydoğdu’nun avukatı, sanık Yıldırım’a “Daha önce eğitim almamış mı? Eğitim almadan mı makasçılık yapıyormuş? Bu yaptığı işi bilmeden mi orada yapıyormuş” diye sordu. Yıldırım, “Ben 9 Aralık’ta (2018) ilk defa kullandım. Yoksa panelin kullanımını bilmiyordum. Bu pano elektronik. Ben manuel makasları biliyordum. Onda işaretler vardı ve uzaktan gözüküyordu. Elektronik makaslarda herhangi bir işaret yok. Hızlı tren makinelerin, hızlı seferde iken makas top işareti olmadığında hangi yola gireceğini bilmesi için dikkat etmesi gerekir. Top işareti yok. Işıklı yön işaretleri yoktu. Makaslar el ile kontrol ediliyordu. Makas yapma dışında herhangi bir eğitim almadım. Elektronikte hata yapmamamız daha olası hale geliyor. Havanın soğuk olması tek çalışmam hataya neden oldu” yanıtı verdi.

Yıldırım’ın avukatı Mehmet Eker, “Müvekkilimin uzun süre bulunması gereken bir yer yok. Makasçılık sadece basit bir şey değil. Makasların temizliğinden tutun basit arıza verilmesine kadar birçok işi beraberinde barındırıyor. Müvekkilin alması gereken daha beş eğitim var. Müvekkil bunları almadan görevdeymiş. Neden eğitim aldırmamışlar?” diye sordu. 

‘SİNYALİZASYON OLSA KAZA ÖNLENİRDİ’

Avukat Eker’in, “Makas temizliğinde kullanılan kar temizleme aleti var mıydı? İşaret bayrakları var mıydı” sorusuna sanık Yıldırım, “Yoktu” yanıtını verdi ve teknik eksiklikler olduğunu söyledi.

Mağdur avukatlarından Melih Koluaçık, “Makas değiştirildiğine dair kontrol sistemi olsa kaza meydana gelir miydi? Sinyalizasyon var mıydı? Olsa kaza önlenir miydi” sorusuna sanık Yıldırım, “Yoktu, olsa önlenirdi” diye yanıtladı.

'SIK SIK KONTROL ETME DURUMUM YOK'

Ardından tutuklu sanık hareket memuru Sinan Yavuz’un savunmasına geçildi. Yavuz, "Sevki olması gerektiği gibi treni gönderdim. Gönderdikten sonra takip etme sistemi yok. 3 buçuk yıldır orada çalışıyorum ve ortalama 60 tren çalışıyor. Beş on dakikada bir bu M74 makası değişmesi gerekiyor. Her defasında bunu gidip yerinde kontrol edip gelip, tren harekat ettirmem mümkün değildir. Makaslar normalde otomatik ama sinyal sistemi ile çalışmıyor. Makasçıyı denetlemeye gittim. Bulunduğum görev yerinden makası görme imkanım yok. Makas topu olsaydı görürdüm. Osman’dan makasa ilişkin teminat aldım ve treni gönderdim. Ben suçlamaları kabul etmiyorum. Kazanın oluşuyla ilgili herhangi bir kusurum yok. Yoğunluktan dolayı sık sık gidip kontrol etme durumum yok. Tren Ankara gardan çıktıktan sonra raydan devam ederken hat ikiyi kullanmış onun solunda başka hat yok.  En az 500 ya da bin kilometre görüş mesafesiyle gitmesi lazım makinistlerin. Makinistin karşı taraftan bir trenin geleceğini düşünmesi gerekirdi" diye konuştu. 

'MANDAL TUTUKLULUK YAPTI'

Tutuklu sanık trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey ise makasın yapıldığı yeri görme durumunun olmadığını söyleyerek, "Makas yapıldı denildiği an o makas benim için yapılmıştır. Bu olayda benim sorumluluğum ne diye soruyorum 11 aydır. Bir düğmeye bastığınızda makas değişiyor normalde ama Ankara'daki makası görmedim" şeklinde konuştu. 

Başkent Ray çalışması nedeniyle kendilerine sinyalizasyonun çalışmadığının söylendiğini aktaran Erbey’in sözlerinin ardından, izleyici sıralarından, “Bunca insan sinyalizasyon olsa ölmeyecekmiş. Yazıklar olsun” tepkisi geldi.

“Makas hareketlerini inceleyecek hat üzerinde panel var mı?” sorusuna Erbey, “Hayır inceleyebileceğimiz öyle bir panel yok” yanıtı verdi. "En ufak bir hatam varsa verilecek her cezaya canı gönülden razıyım" diyen Erbay, tahliyesini talep etti.

Duruşmaya ara verildi.


Kaynak: Mezopotamya Ajansı

İlgili Galeriler
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.