SGK’dan ‘prim’ sorusuna yanıt: Özel ve ayrı bir çalışma gerektirdiği için yanıt veremiyoruz

İlgezdi, parti genel merkezinde düzenlediği basın toplantısında, hükümetin Türkiye'nin gerçeklerine yabancılaştığını ve halkın sorunlarından uzaklaştığını belirtti.

SGK’dan ‘prim’ sorusuna yanıt: Özel ve ayrı bir çalışma gerektirdiği için yanıt veremiyoruz
10 Mart 2021 Çarşamba 16:29

banner225

Cumhuriyet Halk Partisi Tanıtım ve Halkla İlişkilerden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Gamze Akkuş İlgezdi, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin özeti, Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu kararları ile ilgili CHP Genel Merkezi'nde Basın Toplantısı yaptı.

2019 Şubatında, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bir bilgi edinme talebinde bulunarak, “Türkiye’de Genel Sağlık Sigorta Primleri devlet tarafından ödenen yoksul yurttaşlarımızın ve ayrıca sığınmacıların sayısını ve bu sayının yıllar içinde uğradığı değişimi” soran İlgezdi, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun yasal sürenin son gününde kendisine “Sorduğunuz sorulara özel ve ayrı bir çalışma gerektirdiği için yanıt veremiyoruz” cevabını verdiğini açıkladı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Gamze Akkuş İlgezdi’nin açıklamaları şöyle:

“Devlet sadece yurttaş haklarına saygı göstermekle yetinmez. Devlet kanun koyucu olarak hem kanunları hem de iyileştirici koşulları hazırlamak ve korumakla görevlidir. Bu görev çağdaş demokrasilerin de gereğidir. Anayasamızın sosyal devlet ve sosyal adalet ilkesi işte bu anlayış ve gereklilikten doğmuştur.Ne var ki 19 yıllık AKP iktidarının kök salan uygulamaları, Anayasamızın teminat altına aldığı sosyal haklar sistemini ne yazık ki bir enkaz yığınına çevirdi. Milyonlarca yurttaşımız uygulanan yanlış ekonomik ve sosyal politikaların bedelini sefaletle, açlıkla ve yoksunlukla ödüyor.

‘TBMM DENETİM YETKİSİNİ KAYBETTİ’

Size Saray Kabinesinin Türkiye’nin gerçeklerine nasıl yabancılaştığını ve halkın sorunlarından ne kadar uzaklaştığını bir örnek üzerinden anlatmak isterim. Hepinizin bildiği üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi, adına Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi denilen ve dünyada eşi benzeri olmayan bir yönetim anlayışıyla fiili olarak denetim yetkisini kaybetti.

Şu bilinsin ki bu iddiamız ezbere değildir. Bir milletvekilinin ya da siyasi tüzel kişiliğin, hükümeti ve ya kabineyi nasıl ve ne koşullarda denetleyebileceği yasalarımızda bellidir. Bunun için elimizde iki olanak vardır: Biri Soru Önergeleri, diğeri ise Bilgi Edinme Talepleri.

Bilgi edinme hakkı, üçüncü kuşak temel hak ve özgürlüklerin en önemlileri arasında yer almaktadır. Çünkü bilgi edinme hakkı iyi yönetim hakkı ile yakından ilgilidir. İyi yönetim hakkı ise demokrasinin emniyet garantisidir. Zira İyi yönetilen ülkeler, halkına karşı hesap verebilir bir anlayışla yönetilirler. Hiç kuşkusuz ki, iyi yönetim ilkesinin hayata geçirilmesinin en önemli aracı kamu yönetiminin şeffaflığıdır. Bu ihtiyaç demokratik ülkelerde bilgi edinme mevzuatının eksiksiz ve sansürsüz uygulanmasıyla gerçekleşir.

‘BU ÇOK TEHLİKELİ BİR SÜREÇTİR’

Oysa Türkiye bugün bir keyfiyete teslim olmuştur. Atanmışlar, seçilmişlere karşı hiçbir sorumluluk hissetmeden, son derece vurdum duymaz bir anlayışla ülkeyi şekillendiriyorlar. Özellikle 2017’deki mühürsüz referandumla doruk noktasına ulaşan “demokrasinin tasfiye süreci” bugün çok tehlikeli bir hal almıştır. Bakın bu ülkede sorduğumuz sorular, muhatabını bulamıyor. Ve dolayısıyla yanıtsız bırakılıyor. Muhatabın kim olduğunu bildiğimiz konularla ilgili başvurularımız ise Bilgi Edinme Kanununun ruhuna aykırı biçimde reddediliyor. Bu çok tehlikeli bir süreçtir. Milyonlarca kişinin hayatıyla oynamak anlamına geliyor.

2019 Şubatında, daha pandemi yokken Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bir bilgi edinme talebinde bulundum. Türkiye’de Genel Sağlık Sigorta Primleri devlet tarafından ödenen yoksul yurttaşlarımızın ve ayrıca sığınmacıların sayısını ve bu sayının yıllar içinde uğradığı değişimi sordum.

SGK: YANIT VEREMİYORUZ

Modern demokrasilerde 2 bilemediniz 3 gün içinde yanıtı gelecek bu soruya Sosyal Güvenlik Kurumu yasal sürenin son gününde yanıt verdi. Peki verdiği yanıtta ne dedi? “Sorduğunuz sorulara özel ve ayrı bir çalışma gerektirdiği için yanıt veremiyoruz” dedi. Bu antidemokratik ve kabul edilemez yaklaşımın tek amacı hesap vermesi gereken kurumların yani saray kabinesinin denetlenemez, ulaşılamaz ve eleştirilemez olmasına hizmet etmektir. Buradan soruyorum devletin ilgili alandaki tüm kayıtlarını tutan kurumunun, “Genel Sağlık Sigortası Primleri devlet tarafından ödenen kişi sayısını” bilmemesi mümkün müdür?

Elbette değildir. Ama iktidarın kutuplaştırıcı siyasetinden ve ayrımcı dilinden güç alan bürokratlar kanunları hiçe saymakta ve bilgiyi saklamakta çekince görmemektedir. Bu durum karşısında ne yapabilirdik? Tek seçeneğimiz vardı, biz de o seçeneği kullanarak Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu’na başvurarak, itiraz ettik.

‘İKTİDARIN SİYASETEN SÖYLEYECEĞİ SÖZ TÜKENMİŞTİR’

İtiraz dilekçesini verdiğim tarih 18 Mart 2019! Peki Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu başvurma ne zaman yanıt verdi? Tam 2 yıl sonra 11 Şubat 2021 tarihinde. Hani Cumhurbaşkanlığı Hükümet sisteminde kararlar hızla alınacaktı? Devlet bürokrasiye boğulmayacak, işlemler ışık hızıyla yapılacaktı? Basit bir Bilgi Edinme talebine yapılan itirazı iki yılda ancak değerlendiren kurum ve kurulların olduğu bir ülkede, ne yazık ki aya gidileceğini ileri sürmek yurttaşlarımızla alay etmektir. İktidarın siyaseten söyleyeceği söz tükenmiştir. Gideceği yol bitmiştir. Ancak kamu yönetimine sirayet eden hukuksuzluklar ve haksızlıklar devam etmektedir.

‘ORTADA MUĞLAK BİR BAŞVURU YOK’

Daha önemlisi kurumları işlemleri yönünden denetlemesi gereken ve idari bakımdan, tırnak açıyorum, “sözde bağımsız olan” Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu da adaletsizliğe ortak oldu. Sormuş olduğum sorulara “genel ve soyut nitelikte, muğlak bir başvuru olduğu” cevabı verilerek, kamu idaresinin ilk başvurduğum işleminde haklı olduğu belirtildi. Türkiye bu sansürcü, yasakçı ve baskıcı anlayışla çağdaş medeniyetler seviyesine asla ulaşamaz. Bakın bu iddiamı kurulun bir üyesi karşı oy yazısında şöyle dile getiriyor: “Başvuru sahibinin NET VE AÇIK OLAN talepleri idarece karşılanmıyor.” Sadece bir üye modern toplumlarda bu bilgilerin karşılanacağını ifade ederken, diğer tüm üyeler red kararına imza atıyor. Oysa Talep edilen bilgiler Genel Sağlık Sigortası ile ilgili. Genel Sağlık Sigortası 5510 sayılı yasa ile 01.10.2008 yılında yürürlüğe girdi. Ortada muğlak bir başvuru yok. Fakat varmış gibi başvurum reddedildi. Bu durum muhalefetteki birçok milletvekilinin de yaşadığı sorun. 

‘SOKAKTAKİ HER 10 ÇALIŞANDAN 3’Ü KAYIT DIŞI ÇALIŞIYORDU’

Ben yasal yollarımı kullanmaya devam ederek dava yoluna gittim. Bu yılan hikayesine dönen bilgi edinme tabimi sonuna kadar sürdüreceğim. Ben bu bilgi edinme talebini verdiğimde yıl 2019’du ve pandemi yoktu. Türkiye’de istihdam edilen kişi sayısı TÜİK verilerine göre 28 milyon 80 bin kişiydi. Bu sayının yüzde 35’i, yani 9 milyon 692 bini sosyal güvenlik kurumuna kayıtlı değildi. Yani sokaktaki her 10 çalışandan 3’ü kayıt dışı çalışıyor ve sağlık hakları bakımından güvencesiz iş havuzunda yer alıyordu. Bunu şunun için vurguluyorum: Türkiye 2020’nin başında pandemiye yakalandığında en az 9 milyon 692 bin kişinin hiçbir sağlık, sosyal ve ekonomik hakkı yoktu.

‘BU BOZUK DÜZEN DEĞİŞECEKTİR’

Biz, Cumhuriyet Halk Partisi olarak işte bu bozuk düzene karşıyız. Biz 83 milyonu Londra’daki bir avuç tefeciye mahkum eden bu sığ politikaları reddediyoruz. Elbette, eski genel başkanımız merhum Bülent Ecevit’in deyişiyle, “bu bozuk düzen değişecektir.” Değiştireceğiz. Halkından bilgi saklayan, sansürcü anlayış tarih önünde eninde sonunda hesap verecektir. Ve tarih hiçbir sosyal güvencesi olmayan yaklaşık 24 milyon kişiyi göz göre göre pandemi sürecinde ölümün kucağına yollayan bu iktidarı mahkum edecektir."


İlgili Galeriler
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.