Ombudsman'dan başvurucuya yanıt vermeyen Mardin Valiliği'ne suçlama

Kamu Denetçiliği Kurumu, Nusaybin’de bulunan evi sokağa çıkma yasağı döneminde yıkılan Vedat Acar’ın zararının tazmini talebiyle yaptığı başvuruya yanıt vermeyen Mardin Valiliği’ni, “Hukukun temel ilkelerine uymayan yönetim anlayışını temsil etmekle” suçladı.

Ombudsman'dan başvurucuya yanıt vermeyen Mardin Valiliği'ne suçlama
05 Aralık 2018 Çarşamba 09:27

banner255

Mardin’in Nusaybin ilçesinde sokağa çıkma yasakları döneminde yaşanan çatışmalar sırasında Yenişehir Mahallesi'ndeki evi yıkılan Vedat Acar adlı yurttaş, zararının temini için 2 Ağustos 2017 tarihinde Kaymakamlığa başvurdu. Bir yılı yakın süre boyunca başvurusuna herhangi bir cevap verilmeyen Acar, 2 Mayıs 2018 tarihinde bu kez Mardin Valiliği’ne başvuruda bulundu. Ancak valilikten de herhangi bir yanıt alamayan Acar, son çare olarak konuyu TBMM Kamu Denetçiliği Kurumu'na yani Ombudsman'a taşıdı. 

VALİLİK CEVABI: İŞ YOĞUNLUĞU

Başvuruyu işleme alan kurum, valilikten Acar’ın başvurusuna dair yapılan işlemlerin bir örneğini ve konuya dair savunma istedi. Valilik tarafından gönderilen yanıtta, "dosya sayısının fazlalığı ve iş yoğunluğu" gerekçe gösterilerek, Acar'ın başvurusuna yanıt verilemediği savunması yapıldı.

'MAĞDURİYET ACİLEN GİDERİLSİN' KARARI

Acar’ın başvurusu ve valilikten gelen bu yanıt üzerine yapılan incelemeye dair, kurum denetçilerinden Özlem Tunçal tarafından, "Şikâyet dilekçesinde yer verilen iddialar ile ilgili kamu idaresinden alınan bilgi, belge ve değerlendirme birlikte göz önünde bulundurulduğunda, gerekçe bölümünde açıklandığı şekilde başvurucunun 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun kapsamında 2.8.2016 tarihli dilekçesi ile gerçekleştirdiği başvurusunun, bu zaman itibari ile sonuçlandırılamaması ve başvurusunun durumu/akıbeti hakkında kişiye hiçbir açıklama yapılmamasının, 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ile çerçevesi belirlenen ve devletin amaç ve görevleri ile sorumluluğunu tespit eden ilkeler ile uyuşmadığı ve somut başvuru hakkında, en etkili, isabetli ve süratli bir şekilde karar verilmesinin, Anayasanın aynı ilkelerinin, hukukun ve hakkaniyetin gereği olduğu" şeklinde değerlendirmelerde bulunuldu.

Kamu Denetçisi Tunçal’ın bu değerlendirmesinin yanı sıra Meclis Kamu Denetçiliği Kurumu da, Acar'ın başvurusunun ivedilikle sonuçlandırılarak, mağduriyetinin giderilmesi yönünde karar verdi. 

'HUKUK İLKELERİNE UYMAYAN YÖNETİM ANLAYIŞI' 

Kamu Denetçiliği Kurumu, 21 aylık süre içinde Valilik tarafından herhangi bir işlem yapılmadığını da belirterek, şu tespitlerde bulundu: 

"İyi yönetim ilkelerine 28.3.2013 tarih ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin ‘İyi yönetim ilkeleri’ başlıklı 6'ncı maddesinde yer verilmiş olup, idarenin kurumumuz tarafından istenilen bilgi ve belgeleri süresi içinde gönderdiği, ancak istenen tüm belgeleri tarafımıza göndermediği anlaşılarak ‘şeffaflık’ ilkesine, idarenin başvuranla ilgili işlemlerinde ise ‘kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi’ ilkesine uymadığı anlaşılmış olup, idareden bundan böyle bu ilkelere uyması beklenmektedir.

Tekraren, şikâyet başvurusunun esastan yürütülen inceleme ve araştırılması neticesinde ve yukarıda yer verilen mevzuat ile değerlendirme ışığında, 5233 sayılı Kanun kapsamında uğranılan maddi zararların tazmini talebi hakkında takriben 21 ayı bulan süre zarfında olumlu veya bir karar verilmeyişi ve başvurucunun bir şekilde bilgilendirilmemesi, mezkûr Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri ve hukukun genel ilkeleri ile uyumu mümkün olmayan bir yönetim anlayışını temsil etmektedir.”

MA / Ahmet Kanbal


İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.