İkinci el eşyaya ilgi arttı: Tüketicinin ekonomik gücü ve güveni aşındı

Ipsos tarafından gerçekleştirilen araştırmaya göre son 1 ay içinde satın alınan ürünlerde ikinci el ürünlere ilgi arttı. Bilgisayar alanların yüzde 35'i ikinci el tercih etti.

İkinci el eşyaya ilgi arttı: Tüketicinin ekonomik gücü ve güveni aşındı
30 Temmuz 2022 Cumartesi 12:52

banner225

Türkiye temsili 18 yaş üstü 800 birey ile online anket yöntemiyle yapılan araştırmada tüketicilere “son bir yıl ve son bir ayda dayanıklı tüketim ürünü alıp almadığı, yine aynı kategoride ikinci el ürün satın alıp almadığı” soruları soruldu. Satın alma yapmaktan vazgeçenlerin, ya da erteleyenlerin oranı ve bireylerin ifade, tutum ve davranışları incelendi.

Ipsos tarafından gerçekleştirilen Anti Kriz Monitörü Araştırması ile “Toplumda bireylerin son bir yıl içinde bir dayanıklı tüketim ürünü alıp almadığı, son bir ay içinde ise bu oran nedir, ikinci el ürün satışında durum ne, hangi kategorilerde yüksek, hangi kategorilerde düşük?” soruları soruldu. Satın alma yapmaktan vazgeçenlerin ya da erteleyenlerin oranı ve bireylerin ifade, tutum ve davranışları incelendi.

Dünya gazetesinde yer alan araştırmaya göre, son bir yıl içinde toplumun yüzde 46’sı dayanıklı tüketim ürünleri almamış. Son bir ayda ise her 10 kişiden 6’sının herhangi bir dayanıklı tüketim ürünü satın almadığı belirlendi. Akıllı cep telefonu gerek son bir sene gerekse de son bir ay içinde en çok alınan ürün oldu. Diğer kategoriler arasında ise son bir sene içinde sadece küçük ev aletleri ve beyaz eşya alımı yüzde 10 üzerinde. Diğer kategorilerin ise alımları daha düşük. Son bir ay içinde ise akıllı cep telefonu hariç diğer tüm ürünlerin satın alımı yüzde 10’un altında.

SON BİR AYDA SATIN ALINAN ÜRÜNLERDE İKİNCİ EL TERCİH EDİLİYOR

Kategorilere göre farklılık gösterse de son 1 ay içinde satın alınan ürünlerde ikinci el ürünlerin tercih edildiği görülüyor. Tablet /PC kategorisinde 2. el satın alımı %35 seviyesinde. Beyaz eşyalarda da 2. el tercihi oldukça yüksek (%29). TV de ise 2. el tercihi daha düşük olsa bile yine de %15 seviyesinde.

Son 1 ay içinde cep telefonu alan bireylerin %73’ü birinci el ürün tercih ederken 2. el tercihi %27. Çoğunluğun bu yeni satın alımlarda kullandığı marka veya modelden daha iyi bir marka veya modele geçiş yaptığı görülse de daha alt marka veya modele geçen kişilerin oranı %35.

HARCAMALARDA KISINTIYA GİDİLİYOR

Son bir ay içinde yaklaşık her 10 kişiden 2’si dayanıklı tüketim ürünlerini satın almaktan vazgeçti. Tüm ürünler için satın almaktan vazgeçenlerin oranı da benzer seviyede. Akıllı cep telefonu, küçük ev aletleri ve beyaz eşya kategorilerinde ürün alımını erteleyenlerin oranı daha yüksek. Tüm ürün kategorilerinde satın almayı düşünenlerin oranı %10’un altında. Yaklaşık her 10 kişiden 3’ü harcamalarını kısmak için satın almayı ertelediğini söylüyor. Bu oran akıllı cep telefonunda %35 ile en yüksek seviyede.

‘EKONOMİK DURGUNLUĞUN İLK İŞARETLERİ’

Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik verilerle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu: “Önemli iç tüketim kategorilerinden biri de dayanıklı tüketim ürünleri. Bu kategorideki ürünlerin çoğu hızlı tüketim ürünleri gibi günlük yaşamsal ihtiyaçlara yönelik olmadığı için tüketicilerin ekonomik güçlerine ve ekonomiye güvenlerine yönelik iyi bir gösterge özelliği taşıyabiliyor. Yani özetle tüketicinin ekonomik gücü yeterli ise ve harcama yapacak güvene de sahipse görece yaşamsal olmayan ihtiyaçlara, mesela dayanıklı tüketim mallarına yönelebiliyor. Bu tutumun zayıflaması ise ekonomik durgunluğun ilk işaretleri olabilir. Mevcut koşullarda 2. el ürün almak bir çözüm haline gelmiş. Çamaşır makinesi, buzdolabı, bulaşık makinesi satın alan 10 kişiden üçü bu ürünü 2. el almış.”

‘TÜKETİCİNİN EKONOMİK GÜCÜNÜN VE GÜVENİNİN AŞINDIĞININ İŞARETİ’

Dayanıklı tüketim ürünlerine yönelik araştırmada dikkat çeken iki bulgu olduğunu kaydeden Sidar Gedik şöyle devam etti: “İlki son bir ay içinde bu kategoride bir satın alma yapmamış olanların yüzde 30-45 arasında değişen bir kısmı aslında satın alım yapmaya niyetli iken ertelemiş veya tamamen vazgeçmiş. İkinci bulgu ise önümüzdeki 1 ay içinde satın alma niyeti olanların oranının ürüne göre (cep telefonunda) maksimum yüzde 9’a ancak ulaşması… Çamaşır makinesi, buzdolabı gibi daha temel ihtiyaç diyebileceğimiz ürünlerde bile satın alma niyeti olanlar ancak yüzde 5. İhtiyacı, niyeti olup da gelecek 1 aydan ileri tarihe ertelemiş olanlar da yüzde 25-30 arasında değişiyor. Araştırmamızın yapıldığı son 1 ay içinde dayanıklı tüketim ürünlerine yönelik bir talep zayıflamasının başladığını söylemek çok yanlış olmaz. Bu da tüketicinin ekonomik gücünün ve güveninin aşındığının bir işareti. Temmuz ayındaki memur, emekli ve asgari ücretli maaş zamlarının bu kategoriye bir canlanma getirip getirmeyeceğini ise önümüzdeki ay ve sonrasında göreceğiz.”


İlgili Galeriler
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.